Regals, influència i ètica pública

El regal malgrat que sigui el fruit de vegades de la generositat, de l’amistat o de l’afecte real, genera un certa situació de desequilibri. En el terreny professional, el regal, donar un objecte, engrandeix el donant i obliga al qui al rep a retornar-lo o compensar-lo d’alguna manera.  Aquesta idea intuïtiva imagesque tots tenim fou confirmada per Marcel Mauss en l’Essai sur le Don, un estudi antropològic sobre les societat arcaiques.

Per aquest motiu, per aquesta situació de desequilibri que crea, perquè pot amagar un intent d’influència, és un dels aspectes que es regulen en tots els codi ètics de les organitzacions públiques i privades. A les Administracions Públiques, els conflictes d’interès, la tensió entre l’interès privat i l’interès general, i els dilemes que tenen els càrrecs públics en l’adopció de decisions derivats de la incidència externa són una de les claus de volta de les regles de conducta dels codis ètics. Les lleis no poden regular totes les situacions i conflictes possibles, entre d’altres motius, perquè aquests  també evolucionen amb el context social; per això calen instruments flexibles que fixin normes i estàndards ètics que guiïn els càrrecs públics davant dels dilemes ètics.

Per tot plegat, el Govern al Codi de conducta per als alts càrrecs i personal directiu de l’Administració de la Generalitat ha establert el següent:

“Abstenir-se acceptar regals i donacions de particulars i d’entitats públiques o privades a excepció feta de les mostres o no venals de cortesia i objectes commemoratius, oficial o protocol·laris que li puguin ser lliurats per raó del càrrec.

En aquest darrer cas, les mostres no venals de cortesia i objectes commemoratius, oficial o protocol·laris es dipositaran a la conselleria que establirà l’ús que se’n farà i es publicarà al portal de Transparència de la Generalitat”.

La solució adoptada és clara: els regals no són mai a títol personal, sinó per raó del càrrec. Per tant, quan s’han d’admetre per qüestions protocol·làries,  és la institució que se’ls queda i en concreta l’ús. Per bé que,  en aquest últim cas, amb la condició de fer públic el regal, l’orígen i l’ús. Aquí podeu trobar, per exemple, la informació dels  obsequis del Departament de Cultura.

Darrere d’aquesta regla de transparència, hi ha  a un principi elemental d’ètica kantiana: fes només allò que pugui fer públic. Fet i fet, serà la mirada col·lectiva la que anirà passant el sedàs i determinant quins regals protocol·laris i commemoratius per a les institucions públiques són admissibles.

Quant a Govern Obert

Alguns diuen que govern obert és un oxímoron. Ara treballo perquè no ho sigui des de la Generalitat de Catalunya.
Aquesta entrada s'ha publicat en TRANSPARÈNCIA, Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari